LoginPassword
Forum - Tech Board - Programma's naar nieuwe pc
Lionh2
Community Moderator
gP'ers,

mijn vader heeft een oude computer, draaiend op windows xp, met daarop een heleboel software die hij nodig heeft voor zijn werk. Nu wil hij eigenlijk een nieuwe computer / laptop, maar van de helft van de software is geen installatie cd. Gezien het feit dat hij geen dag zonder sommige software kan, heb ik hem gezegd dat ik navraag zou doen en zou zoeken wat voor oplossingen er bestaan hiervoor.

Tot nu toe kan ik niks vinden wat echt veelbelovend lijkt. Ik zag iets van Windows Easy Transfer, maar als ik het goed lees, gaat dat met name over windows instellingen.

Mijn oplossing zou zijn nieuwe pc kopen en de huidige harde schijf overzetten.
Alleen heb je dan nog wel het probleem dat de HD mogeljik een keer kapot gaat van ouderdom en dan zit je alsnog met de gebakken peren (of moederbord).

Heeft iemand hiermee ervaring en/of een goed idee?

Alvast bedankt voor de reactie.

Frank
posted: 25-04-10 08:14  
GreyFox
System Administrator
Je kunt met Norton Ghost de harde schijf compleet kopieren naar een nieuwe HDD.
Andere optie is om een vmware image te maken van de windows installatie, dan kun je die windows installatie virtueel blijven benaderen.

Derde optie is vervangende software zoeken.
posted: 25-04-10 10:05  
Lionh2
Community Moderator
Thanks, met die opties kan ik wat.
posted: 25-04-10 10:29  
KNz
Rconner
Jamaar over welke programma's gaat het ? Mischien kun je ze wel zonder moeite kopieeren op een nieuwe installatie en dat ze het gewoon doen ?
Ten tweede vind ik het erg vreemd dat er geen installatie cd's zijn, als je vader deze apps nodig heeft voor het werk, kan ik me het haast niet voorstellen dat dat bedrijf geen installatie bestanden heeft.
posted: 25-04-10 15:30  
Lionh2
Community Moderator
Mijn vader is zelfstandig ondernemer (dus geen werkgever die de boel bewaard heeft), heeft programma's soms al 8 jaar en is niet de meest handige met computers. M.a.w. er zijn vast ooit installatie cd's geweest (alhoewel hij soms ook de installatie via de mail heeft gehad), maar vind die maar eens terug, als ze überhaupt nog ergens zijn.
En voor wat betreft de programma's: ik verwacht dat we het meeste zo kunnen overzetten en dat het werkt. Maar alles moet 100% zeker werken. Anders zitten we met de problemen. Dus in dit geval better safe than sorry.
posted: 25-04-10 20:15  
GreyFox
System Administrator
Ik zou toch maar eens overwegen om te migreren naar nieuwerwetse applicaties, want het overstappen zal in de toekomst alleen maar moeilijker worden. En die applicaties zullen ooit end of life geraken, als ze dat nu al niet zijn.
posted: 25-04-10 20:27  
Lionh2
Community Moderator
quote:
GreyFox Wrote:
Ik zou toch maar eens overwegen om te migreren naar nieuwerwetse applicaties, want het overstappen zal in de toekomst alleen maar moeilijker worden. En die applicaties zullen ooit end of life geraken, als ze dat nu al niet zijn.

Dat zijn ze als je het mij vraagt.
Maar in die branche gebruiken ze allemaal zulke oude applicaties. Lage marges dus zo weinig mogelijk investeren. De computer van mijn vader kan ook al wel 6 jaar oud zijn.
posted: 28-04-10 22:18  
Forum - Tech Board - Programma's naar nieuwe pc
locked