LoginPassword
Forum - Tech Board - Advies nodig over nieuwe monitor
RapidFire
Member
Waarde GP'ers,

De tijd is gekomen om mijn ontiegelijk grote, zware en slecht funtionerende monitor overboord te kieperen en te vervangen door een mooi plat & groot schermpje. Oftewel, ik wil overstappen van mijn 19" CRT monitor naar iets beters.

Probleem is dat ik niet goed weet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een (TFT) monitor. Ik wil gaan voor 22" of 24", breedbeeld lijkt me wel fijn (maar is hier goede support voor bij bijv. spellen?), ik weet nog net dat een lage responstijd en een hoge resolutie goede zaken zijn, maar daar houdt het zo'n beetje op. Een maat van me heeft een Samsung Syncmaster, ik geloof een 206BW, die vind ik op zich wel mooi, iets te klein dat wel.

Mijn vraag aan jullie, aangezien jullie de experts zijn (hoop ik ), waar moet ik op letten bij de aanschaf? Welke zaken zijn belangrijk, en hoe merk ik dat? Waar moet ik op letten, is breedbeeld een goed idee, moet ik voor HD gaan ofzo, wat houdt dat eigenlijk nou precies in, etc.

Op zich zou ik het best relaxed vinden als ik mijn monitor ook als TV kan gebruiken, aangezien die ook aan vervanging toe is en de afstand tussen pc en monitor eigenlijk te groot is voor tv in/out kabels (tenminste, mijn ervaring is dat dat niet goed functioneert als je ong. 8 meter kabel nodig hebt). Maar dit is geen vereiste. Ik zie bij monitoren zaken staan als DVI, D-Sub, HDMI, beeldverhouding, maar het zegt me allemaal weinig (beeldverhouding snap ik het idee, maar waar moet ik voor gaan?). Ik wil er eigenlijk niet meer dan 350 euro aan kwijt, en minder is natuurlijk altijd leuk

Elke tip is welkom, of als je een bepaald model wilt aanraden, be my guest
posted: 25-03-08 20:49edited: 25-03-2008 21:00, by RapidFire  
RapidFire
Member
Wat aanvullende informatie:

Ik gebruik de pc veel voor het lezen van artikelen, forums e.d., af en toe wat gamen, veel series/films kijken en veel programmeren. Ik zit er veel achter, dus het moet een beetje 'rustig' aan de ogen zijn. Een goede kijkhoek is ook fijn aangezien ik er nog wel eens schuin voor zit. Ik wil dus een groot formaat, zodat ik een hoge resolutie aankan. Ruimte hebben in mijn scherm is erg belangrijk

Ik hoef er geen speakers in te hebben (zelfs liever niet), en ik geloof dat er tegenwoordig ook al usb poorten en zo op kunnen zitten. Niet nodig. Verder ben ik een beetje bang voor dode pixels, dat hoor ik zo vaak... maar dat is neem ik aan toch maar afwachten, zit daar normaal gesproken garantie op/moet ik hier nog naar vragen?

Edit: Dit lijkt me wel wat:
Klik!
posted: 25-03-08 20:57edited: 25-03-2008 21:57, by RapidFire  
GreyFox
System Administrator
Samsung 226BW is mijn beste computer aankoop ooit.
Ben zelfs aan het overwegen een tweede erbij te zetten.

Games ondersteunen breedbeeld prima tegewoordig.
posted: 25-03-08 23:17  
Skwerl
Rconner
Heb zelf een Samsung 2032 MW, erg mooi 20" beeldscherm, maar ik zou in jouw geval voor Greyfox' suggestie gaan. Kijk ook even naar dit HP monster /drool.

(edit: Heb de 2032 gekozen vanwege de TV-Tuner, scheelt wat als ik volgend jaar op kamers ga)
posted: 25-03-08 23:37edited: 25-03-2008 23:42, by Skwerl  
RapidFire
Member
Het is toch de Iiyama ProLite E2403WS geworden. Zat nog te twijfelen over de Samsung 226 BW, maar vond de 2 extra inches en hogere resolutie toch wel belangrijk.

Specs:
Formaat: 24"
Pixelafstand: 0,27 x 0,27
Helderheid: 250 cd/m^2
Contrast: 1000:1 (standaard), 2000:1 (DCR)
Inkijkhoek: 170 horizontaal, 160 verticaal
Responstijd: 2 ms
HSync 31-83 Khz, VSync 56-75 Khz
Resolutie (native en max): 1920x1200, 2,3 megapixels
D-Sub + HDMI aansluiting
Ingebouwd geluid (wie daar nog behoefte aan heeft...)

Tot nu toe mooi dingetje, moet hem nog compleet afstellen, heb nog geen dooie pixels kunnen ontdekken. Bedankt voor het advies!
posted: 26-03-08 15:43  
Real1ty
DevTeam
Ah ik wou net posten. Ofja meer gewoon Grey quoten eigenlijk. Een vriend van me heeft 2 van die monitoren en dat is echt gewoon zooooo bruut. Ik draai zelf ook op 1920x1200 en ik vind het echt geweldig! Iiyama is overigens zeker geen slechte keuze, maar uit kies in principe altijd voor Samsung vanwege de goede ervaringen.
posted: 26-03-08 16:04  
RapidFire
Member
Een vriend van me heeft de Samsung 206BW, dus ik wist dat dit hele degelijke monitoren zijn. Het verschil in contrast en helderheid is wel enigszins merkbaar (in het voordeel van de Samsung), maar mijn computermeubel laat geen 2 monitoren toe, en aangezien ik constant programmeer, waarbij ik regelmatig een aantal schermen naast elkaar open heb, is werkruimte wel belangrijk. En aangezien zaken als contrast en helderheid enz. me toch eigenlijk nooit zo heel sterk opvallen, is de keus dan snel gemaakt.

Samsung 226BW ging voor 300 euro, de Iiyama voor 380, Samsung op 24" had me 450 gekost, vond ik toch echt teveel.

Edit: constrast doorgestreept, dat is niet echt slechter, maar wat wel iets minder is is de kijkhoek, je merkt toch sneller kleurverschil als je er niet recht voor zit. Nou boeit mij dit niet, maar als ik bezoek heb is het een minpuntje...
posted: 26-03-08 16:51edited: 26-03-2008 16:55, by RapidFire  
Forum - Tech Board - Advies nodig over nieuwe monitor
locked