| Forum - Games - Zelda DS: Phantom HourGlass | ||||
|---|---|---|---|---|
|
Omg, ik heb dit weekend een nieuwe game voor mn Nintendo DS gekocht, en waar de meeste games tot nu toe tegenvielen, is dit een van de beste spellen die ik in lange tijd (op welk systeem dan ook) heb gespeeld.
Ik heb het natuurlijk over The Legend of Zelda: The Phantom Hourglass.
Zelda is een van mijn favoriete old-timers, en dan heb ik het voornamelijk over de eerste delen van de serie, maar voor zover ik de latere delen heb mogen ervaren vond ik die ook zeker niet slecht. Om je een idee te geven, mijn ringtone is de welbekende openingstune van de oude Zelda's, en mijn kat is vernoemd naar Link
In dit deel, de eerste voor de DS, speel je wederom met Link (die je zelf een naam kan geven, maar gewoon Link is wel het leukste), en moet je Tetra (= Zelda) wederom zien te redden. Tetra is namelijk op zee aan boord gegaan van een of ander Ghost Ship, jij gaat haar achterna maar pleurt in zee, en spoelt aan op een onbekend eiland.
Het (begin van het) verhaal is dus niks nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is, is de mogelijkheden die de stylus van de DS biedt (voor de niet-kenners: de stylus is een pennetje waarmee je het touch-screen van de DS bedient). The Phantom Hourglass speel je in zijn geheel met de stylus, de knoppen dienen enkel als handige shortcuts. Dit spelen met de stylus is naar mijn mening zeer gaaf uitgevoerd. Door je stylus op het speelveld te plaatsen bepaal je in welke richting Link loopt, en hoe verder je de stylus van Link af houdt, des te harder loopt hij. Vijanden aanvallen kan met een aantal moves, waarbij de simpelste move is om je tegenstander te 'tappen', dan ren je op je vijand af en steek je. Verder kan je door de stylus van Link af te bewegen naar voren steken, je kan een volledige cirkel draaien waarbij je alles in je omgeving raakt met je zwaard, en zo heb je nog 1 of 2 moves. Dit is al grappig, maar het wordt pas echt leuk zo gauw je je boemerang vindt. Door de boemerang te equippen en met je stylus een pad te tekenen, bepaal je hoe je je boemerang gooit. De boemerang volgt exact het getekende pad, en interacteert zonodig met objecten waar hij tegenaan vliegt. Zo kan je powerups pakken, vijanden raken en schakelaars omzetten waar je anders niet bij kan.
Het vechten is, zoals meestal bij Zelda, niet verschrikkelijk moeilijk. Het spel is ook niet heel simpel, maar het had wat mij betreft ietsje moeilijker gemogen. De puzzels zijn erg leuk, niet altijd makkelijk en er zit veel variatie in. Improviseren en logisch nadenken werkt erg goed. Zo moest ik op een gegeven moment 3 fakkels in brand steken. 1 fakkel kreeg ik redelijk makkelijk in brand, maar hoe lang ik ook zocht, de andere twee fakkels kreeg ik niet aan. Na een tijdje kwam ik op het idee dat ik de boemerang misschien wel vlam kon laten vatten door hem door de brandende fakkel te mikken. Dit werkte inderdaad, en door ook de twee andere fakkels te bezoeken op het 'pad' van de boemerang kreeg ik ze alle 3 in de fik. Puzzel opgelost . Dit is slechts één voorbeeld, de makers zijn erg creatief geweest. Zo gebruik je bijv. de microfoon van de DS om een fakkel uit te blazen. Je blaast hiervoor gewoon hard in de microfoon (aanrader om in de trein te doen ), et voila.
Het verhaal is ook leuk. De characters zijn erg humoristisch, en leuk vormgegeven. Ik vind de graphics persoonlijk ook erg mooi. De wereld ziet er cartoony uit, en doet sterk denken aan de graphics van de oude Zelda. In dit deel zijn de graphics echter een stuk mooier. Zoals je zelf kan zien is de wereld grotendeels 3D, maar speel je voornamelijk vanuit een isometrisch perspectief. De Zelda feel komt imo perfect uit op deze manier.
Op het touchscreen bestuur je zoals gezegd Link, en dat is dus ook het scherm waarop de wereld wordt afgebeeld. Het tweede scherm wordt voor het grootste deel gebruikt om de map af te beelden. Het leuke aan de map is dat je zelf notities erop kan krabbelen (en weghalen), bijv. om secrets te markeren of hints voor puzzels die je hebt gevonden tijdelijk te noteren. Ikzelf maak van deze feature erg veel gebruik! De muziek is ook erg leuk, de oude tunes zijn nog compleet aanwezig, maar vaak in een nieuw jasje. Ook de geluiden zijn erg leuk en gaan niet irriteren. Voor mensen die een DS hebben maar dit spel nog niet gespeeld hebben, ren naar de winkel en probeer het uit. Ik garandeer je dat je snel verslaafd bent. Ik kan nog heel wat meer over dit spel schrijven, maar het is leuker om het zelf te ervaren. |
|||
| posted: 17-02-08 21:12edited: 17-02-2008 21:16, by RapidFire | ||||
|
Klinkt goed Hans! | |||
| posted: 18-02-08 06:59 | ||||
| Forum - Games - Zelda DS: Phantom HourGlass | ||||
locked