| Forum - Development - DragonWeb - < 1 2 3 > | ||||
|---|---|---|---|---|
|
ik denk dat je iets meer wilt dan je nu al aankan. Zoals GreyFox zegt, begin rustig met HTML/CSS goed onder de knie krijgen, daar komen die divs vandaan, heeft nix met scripting te maken.
Tegen de tijd dat je HTML/CSS goed genoeg beheerst om goed te weten wat je doet zou ik pas gaan scripten. Loop bijvoorbeeld de artikelen op www.phpfreakz.nl eens af, daar leer je de beginsels wel. Ik denk ook niet dat je kan verwachten dat mensen hier je alles gaan vertellen, want er komt best wel heel veel bij kijken en als je niet snapt hoe include() werkt dan heb je nog een lange weg te gaan
Suc6 ermee |
|||
| posted: 04-07-07 13:06 | ||||
|
haha.. Dat kan best zijn!
Ben altijd zóóó enthousiast als ik wat nieuws vind (heb vonden) !... En als ik het dan gevonden heb ga ik net zo lang door tot het me gelukt is!
Ik zit zelf al te neuzen overal maar welke zoek termen moet ik nou gebruiken?? Ik heb stylesheets gezocht alleen dan vind je de "normale" CSS en niet de uitlijning.. Groetjes, De Iets Te Enthousiaste Bart |
|||
| posted: 04-07-07 13:45 | ||||
|
hoe groot is je site op het moment/gaat hij worden? | |||
|
||||
| posted: 04-07-07 13:48 | ||||
|
quote: Hoe bedoel je ? In kB, aantal pagina's of in bezoekers? |
|||
| posted: 04-07-07 13:49edited: 04-07-2007 13:50, by TheDragon | ||||
|
ik doelde op Kb..., bezoekers zullen er nog niet al te veel zijn...
en pagina's gaat denk ik nog groeien |
|||
|
||||
| posted: 04-07-07 13:54 | ||||
|
als ik ALLES pak van me hele site... (dus ook dingen die jullie atm niet kunnen zien of "prive" zijn):
Grootte: 14,1 MB (14.787.562 bytes) |
|||
| posted: 04-07-07 13:58 | ||||
|
voor 14 mb zal een host vinden niet al te moeilijk zijn iig |
|||
|
||||
| posted: 04-07-07 14:04edited: 04-07-2007 14:04, by jeffy | ||||
|
Afff!! Ik snap nu wel hoe je een soort van "frameset" kan maken door <div> met je Stylsheet file te combineren..
Het enige wat ik nu nog niet snap is de connectie tussen de Menu buttons: <li><a href="http://dragonweb.derriks.com/index4.php/news">news</a></li> Dat lijkt mij een "doodgewone" list met een link erin. Maar wat bij mij dus nog niet werkt is het "koppelen" tussen het"index4.php/news" naar een actie op mijn site. |
|||
| posted: 04-07-07 15:04 | ||||
|
Hier zijn een paar handige links:
Wat betreft dat hele index.php verhaal: Probeer eens een (index.)php bestand te maken waarin je 2 divs plaatst. De code hiervoor is extreem simpel, je hoeft alleen maar 2 div-tags in je body te zetten, en ze moeten beide een ID hebben. Probeer nu met behulp van de CSS tutorials op bovenstaande link de divs goed te plaatsen/sizen (geef ze een achtergrondkleurtje zodat je goed kan zien waar de divs zich bevinden). Probeer bijvoorbeeld van de ene div een soort menu te maken, en de andere div is waar je de 'content' laat zien. Zet nu deze code bovenaan in je body: code: <?php
if (isset($_GET['page']))
{
$pagina = $_GET['page'];
$pagina = preg_replace("/\W/","", $pagina);
}
else
{
$pagina = "home";
}
?>
Dit bekijkt of je bij het laden van de pagina de get-variabele $page hebt ingevuld. Deze wordt geparsed (om bepaalde tekens die beveiligingslekken kunnen veroorzaken eruit te halen) met preg_replace. Als je de variabele niet hebt ingevuld, krijgt hij een standaardwaarde (hier 'home'). Als je dit voor elkaar hebt, zet je in de content div deze code: code: <?php
if (is_file($pagina . ".php"))
{
include($pagina . ".php");
}
?>
Dit zorgt ervoor dat de eerder gemaakte variabele $pagina (de afgeleide van de get-variabele $page) een .php extensie krijgt en wordt geinclude binnenin de content div. Je kan een get-variabele meegeven door nu zo de pagina aan te roepen: code: <a href="index.php?page=somepage">klik hier</a>
Dit zorgt ervoor dat index.php geladen wordt, en op de plek van de content div wordt nu de pagina somepage.php geladen, mits dat bestand bestaat. Maak nu dus een bestand home.php, somepage.php en wat je maar wilt aan. Je kan nu de 2e div gebruiken om links van het bovenstaande type te plaatsen, en voila, je includes werken. Edit: in plaats van preg_replace te gebruiken (die er in dit geval bijvoorbeeld voor zorgt dat je geen bestand kan includen dat in een andere directory staat dan index.php) kan je ook de $page variabele checken via een array van strings, waarin je de pagina's plaatst die geinclude mogen worden. Je moet nu dus een functie schrijven die deze array gebruikt en kijkt of $page zich in die array bevindt. Je array zou er zo uit kunnen zien: $mogelijkepaginas = array('home', 'forum', 'links', 'contact'); Als dan iemand probeert index.php aan te roepen met $page = 'beveiligdepagina', dan zal niet je beveiligde pagina worden geinclude. Hiermee leg je dus een nog sterkere beperking op wat mogelijk is. Dit zorgt voor verhoogde veiligheid, maar je moet nu wel elke nieuwe pagina aan de array toevoegen. |
|||
| posted: 04-07-07 16:19edited: 04-07-2007 16:24, by RapidFire | ||||
|
vet coowl Ik begin het te begrijpen !
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg!!!! Ik heb nog een vraagje. De pagina's die in Content geöpend worden wil ik overzichtelijk in een mapje bewaren (bijv. modules). Waar kan ik die directory kwijt?! Nogmaals bedankt!!! (dis me nieuwe pagina: http://dragonweb.derriks.com/index5.php ) |
|||
| posted: 04-07-07 16:47 | ||||
|
directory kan heel simpel door de include() wat aan te passen:
include("modules/" . $pagina . ".php"); (vergeet niet de regel met 'isset' ook aan te passen) pagina is zoals ik het bedoel ja, je hebt alleen 1 dingetje niet helemaal goed: de pagina die je laadt (home.php) heeft bij jou weer een html tag, een head tag, een body tag, een eigen style, etc. Dit is dus niet nodig (en ook slecht!) omdat je enkel in de INHOUD bent geinteresseerd. index5.php handelt de style en alles al voor je af. home.php (en andere bestanden die je include) kunnen dus gewoon puur uit functionele inhoud bestaan, dus bijvoorbeeld enkel een stukje tekst. Hoop dat je vat wat ik bedoel |
|||
| posted: 04-07-07 16:56edited: 04-07-2007 16:56, by RapidFire | ||||
|
owkay dus in de "modules"die ik zelf ga maken hoe ik ALLEEN bijv.: "platte-tekst" neer te zetten ?
Yeeeey BEN BLIJ echt SUPER SUPER SUPER bedankt !!! |
|||
| posted: 04-07-07 17:00 | ||||
|
yep
alleen 'platte tekst' Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen plaatjes, links etc. mag plaatsen, maar je hoeft niet alles binnen body en html tags enzo te zetten. Dat wordt al gedaan door index.php. Je moet het zo zien: op de plaats waar je het include script hebt staan wordt de inhoud van home.php neergezet. Kijk maar eens in de source van index.php als je hem geladen hebt met een pagina zoals home. Dan zie je wel wat ik bedoel. en you're welcome www.phpfreakz.nl en www.phphulp.nl voor meer over php |
|||
| posted: 04-07-07 17:11edited: 04-07-2007 17:11, by RapidFire | ||||
|
echt zooooo super bedankt! Ik ben nu wel eventjes zoet!
Willen jullie het voorlopige resultaat zien kijk dan snel op: http://dragonweb.derriks.com/index4.php Ik ben echt wel een tijdje zoet! ga er een super site van maken
Nogmaals! SUPER BEDANKT!! Groetjusss |
|||
| posted: 04-07-07 18:50 | ||||
|
dat ziet er al stukken beter uit, zowel qua code als qua design. | |||
| posted: 04-07-07 20:39 | ||||
|
Mja, kzou het wel fijn vinden als je de grafische bestanden van onze site niet gebruikt in je ontwerpt, en al zeker niet deeplinkt vanuit je eigen site. | |||
| posted: 04-07-07 21:10 | ||||
|
Ney Dat snap ik GreyFox Ik ga zelf nog een beetje foto bewerken!
Ben nu druk bezig met de "<div>"-'s! Het ziet er (vindt ik) al aardig uit !
Ik wil alleen nog een soort van "box" onderaan me pagina maken. Dus ik denk nouw das dan niet zo moeilijk gewoon nog een keer iets includen. Ik rommelen,..... nog meer rommelen.... Maar nee ik kreeg het niet voor elkaar.. Ik zal even een paar stukjes code laten zien: Het gaat hier om het "BOX" gedeelte. Dit staat in m'n index4.php: code: <!--editline-->
<div class="editline"></div>
</div>
</div>
<!--box-->
<div id="box">
<?php
include("modules/box.php");
?>
</div>
<!--page footer-->
<DIV id="footer">
<b>All rights reserved ©</b><br />
<br />
</DIV>
--------------- Dit staat in "modules/box.php": code: <html>
<head>
<title>DragonWeb</title>
<link rel="StyleSheet" href="http://dragonweb.derriks.com/templates/bbw/box.css" type="text/css">
</head>
<body>
<?php
{
$pagina = $_GET['page'];
$pagina = preg_replace("/\W/","", $pagina);
}
else
{
$pagina = "box-home";
}
?>
<!--box-->
<div id="box">
<!--menu-->
<div id="menu">
<ul class="menu">
<li><a href="http://dragonweb.derriks.com/index4.php?page=/box/box-home">boxhome</a></li>
</ul>
<ul class="shadowmenu">
<li>boxhome</li>
</ul>
</div>
<!--boxtitle-->
<div id="boxtitle">
FUNBOX
</div>
<!--content-->
<div id="boxcontent">
<?php
if (is_file($pagina . ".php"))
{
include("box/" . $pagina . ".php");
}
?>
<!--ondertitel-->
<div class="ondertitel"></div>
</div>
</div>
</body>
</html>
------ Dit staat in "box.css": code: DIV#box
{
text-align: center;
position: relative;
width: 400px;
background-color: #0066FF;
border: 1px solid black;
position: static;
color: #B2BAC1;
margin: auto;
}
DIV#boxcontent {
text-align: left;
color: #99FFFF;
background-color: #0066FF;
padding: 5px 0px 0px 5px;
}
DIV#ondertitel
{
background-color: #FFFFF;
}
----------------- Ik kom er maar niet uit... ik heb gekeken naar de path's, naar de includes.. Ik vermoed dat er nog een soort van 2e Content geplaatst moet worden.. :S Alvast super veel dank voor de hulp! Groetjes! |
|||
| posted: 04-07-07 22:11edited: 04-07-2007 22:12, by TheDragon | ||||
|
eerste dat me zo opvalt dat voor problemen kan zorgen:
in je css file heb je voor div#box twee keer position ingevuld, 1x met relative en 1x met static. |
|||
| posted: 05-07-07 03:36 | ||||
|
ik heb een heel apart probleem..
Zodra ik ook maar iets verander aan: code: <?php
{
$pagina2 = $_GET['page'];
$pagina2 = preg_replace("/\W/","", $pagina2);
}
else
{