| Forum - Public Board - Belasting Teruggave 2004 | ||||
|---|---|---|---|---|
|
" Geld terugkrijgen
De 16-jarige havo-scholier René Geenen bevestigt het vermoeden van de vakcentrale dat veel jongeren slecht op de hoogte zijn van hun rechten. "Ik dacht dat het ging om een paar euro, en was eigenlijk niet van plan om er werk van te maken", aldus de in Eindhoven wonende vakantiekracht. "Na de uitleg van deze mensen is het denk ik toch wel een goed idee om zo'n formulier in te vullen. Ik werk hier zeven weken en als ik het goed begrijp kan ik veel geld terugkrijgen". De komende periode trekt een promotieteam van de FNV het land in om jongeren als René Geenen te informeren. Naast de belastingteruggave staan ook onderwerpen als loon, arbeidstijden en werkomstandigheden hoog op de agenda van de vakcentrale. Volgens de FNV gebeurt het nog te vaak dat jongeren te weinig loon ontvangen, overuren niet uitbetaald krijgen en gevaarlijk werk doen. " Nu zit ook ook na te denken of ik ook veel geld laat liggen
Nou heb ik in de laatste 6 maanden van 2004 zo'n € 1200,- vediend. Weet iemand of ik "veel" geld laat liggen?
Zal ik gewoon voor ze zekerheid een Tj formulier aanvragen, of krijg ik voor 1200 euro niks terug? Als ik het teruglees in het bericht "een 16 jarige die 7 weken veel heeft gewerkt laat veel geld liggen" Iemand die hier ervaring mee heeft (heb nl. geen revaring met bel. teruggave) BVD. |
|||
| posted: 14-07-05 01:08 | ||||
|
Als het goed is dan heb je een jaaroverzicht van 2004 gekregen (alleen als je wit werkt natuurlijk). Op dat jaaroverzicht staan een aantal gegevens zoals loon, ingehouden loonbelasting, verrekende arbeidskorting etc. etc. Deze gegevens kunnen ook op je loonstrook staan (die je eigenlijk iedere maand zou moeten ontvangen). Je kunt er bijna van uit gaan dat je het volledige bedrag aan ingehouden loonbelasting terugkrijgt omdat je verder niet zo'n heel erg interessante posten voor de belasting zult hebben.
Ga gewoon eens naar www.debelastingdienst.nl en dowload daar het progje voor teruggave. Het is heel makkelijk te volgen en vereist gewoon een beetje common sense. Ik vind zelf dat het progje makkelijker werkt dan een formulier omdat alles duidelijk staat aangegeven en omdat je je aangifte gewoon via internet kunt versturen. Het enige wat je dan per post moet versturen is een soort van pincode, maar dat komt eventueel later wel. De laatste 2 jaar heb ik in totaal bijna E 1500,- teruggekregen dus dat is mooi meegenomen... |
|||
|
||||
| posted: 14-07-05 08:46 | ||||
|
Je krijgt zeker behoorlijk wat geld terug.
Je hebt namelijk recht op een heel jaar arbeidskorting (= een stukje belasting dat je niet hoeft te betalen). Werkgevers trekken elke maand 1/12e deel van die arbeidskorting af van je te betalen belasting. Maar als je dus niet het hele jaar werkt, dan trekken ze per saldo te weinig af (bijvoorbeeld 2 maanden = 2/12e deel). Je hebt dus nog recht op die niet gebruikte arbeidskorting, en die wordt verrekend met je betaalde belasting. Dus als je geen vaste baan hebt, moet je altijd zo'n TJ biljet invullen! |
|||
| posted: 14-07-05 10:50 | ||||
|
Misschien is het dom wat ik nu zeg, maar ik heb idd ook wel eens stilgestaan bij die belastingteruggave shit.
Nu ken ik een paar mensen van mijn werk die economie & rechten en andere economie gerichte opleidingen doen op de universiteit en zij raden allemaal af die formulieren in te vullen. Ook hun leraren raden het af. Waarom zul je denken? Je krijgt dik veel geld terug dus dat zou toch alleen maar goed zijn? Nou ik weet niet precies hoe het zit want het is inmiddels een jaar geleden maar het kwam er op neer dat als je eenmaal begint met die shit je het elk jaar moet doen (verplicht) en op een gegeven moment ben je geen scholier meer en dan is het uit met de winst. Dikke kans dat dan blijkt dat je ineens MEER moet betalen en dat gaat over zo'n periode niet op tegen die (ongeveer) 6 jaar school. Vraag me niet precies hoe het zit, maar ik vind het wel frapant als meerdere mensen van diverse economische opleidingen op de universiteit (incl docenten) het afraden. |
|||
| posted: 14-07-05 10:52 | ||||
|
Mijn oom werkt op het hoofdkantoor van ING in Amsterdam en is fiscaal adviseur van veel ontzettend grote bedrijven. Hij vraagt me ieder jaar of ik het al heb ingestuurd en hij heeft me dit jaar zelfs geholpen extra aftrekposten te gebruiken zodat ik alles terugkreeg. Lijkt me sterk dat als het inderdaad zo nadelig zou zijn hij me daar niet over zou informeren. | |||
|
||||
| posted: 14-07-05 11:06 | ||||
|
Leerlingen en docenten van economische universitaire opleidingen zullen je daar ook niet fout over informeren lijkt me |
|||
| posted: 14-07-05 12:27edited: 14-07-2005 12:27, by ViRaX | ||||
|
De belastingadviseur raadt mij ook altijd aan om de door hem ingevulde belastingformulieren in te leveren. Ik neem aan dat hij er ook verstand van heeft aangezien het zijn beroep is om alles te weten van de fiscale wereld.
|
|||
| onkruid vergaat niet zullen we maar zeggen.. | ||||
| posted: 14-07-05 14:08 | ||||
|
Ik snap er verdomme geen zak van
ik moet altijd bij betalen :S:S:S Stelletje oplichters |
|||
| Do u have a ProBleem, mister. | ||||
| posted: 14-07-05 14:21 | ||||
|
Volgens mij zit het zo:
als je 1 keer een aangifte hebt ingevuld, moet je inderdaad elk jaar een aangifte invullen. Dus je kunt niet een jaar geen aangifte invullen. ECHTER voor zover mij bekend heeft dit geen nadelige gevolgen, namelijk: als je werkt betaal je toch altijd al belasting en die belasting is nooit te weinig, maar óf precies genoeg, óf te veel. En als je niet werkt, heb je geen inkomen, dus is die aangifte geen probleem. Ik heb het wel jaarlijks gedaan en nog nooit nadelige gevolgen hiervan ondervonden. Vraag dus aub eens WAAROM je de aangifte niet moet doen, dat interesseert me namelijk erg veel. En laat je dan aub niet afschepen met vage redenen als "dat kan je in de toekomst geld kosten", maar laat ze dan toelichten hoe dat dan werkt. Want volgens mij is er geen nadeel... |
|||
| posted: 14-07-05 15:12 | ||||
|
D'r klopt niks van. Ik heb in 2003 geen opgave ingevuld, maar in 2002 en 2004 wel. Geen haan die er naar kraait | |||
|
Study everything, you'll find something you can use - Jason Bourne |
||||
| posted: 14-07-05 15:19 | ||||
|
ik ga gewoon naar de boekhouder...
Die regelt die shit maar want ik snap er echt geen fuck meer van... Kben echt zon geval apart wat werk betreft |
|||
| Do u have a ProBleem, mister. | ||||
| posted: 14-07-05 15:39 | ||||
| Forum - Public Board - Belasting Teruggave 2004 | ||||
locked