LoginPassword
Forum - Tech Board - Processor
Real1ty
DevTeam
K heb ff een vraagje voor de experts hier. k ben van plan een nieuwe pc te kopen alleen k zit nog te twijfelen, want k weet namelijk niet wat voor processor & mobo k zal pakken.

een AMD Athlon 64 4000+ met een nVidia nForce SLI mobo

of

eeen Intel P4 3,6 met een i925XE mobo

volgens de benchmarks komt de p4 er bij desktopgebruik beter uit maar de AMD bij games. en vooral dat laatste is belangrijk.

k zou graag willen weten wat jullie er van vinden en wat jullie aanraden
posted: 15-02-05 20:50  
SkyLar
Member
quote:
Real1ty Wrote:
K heb ff een vraagje voor de experts hier. k ben van plan een nieuwe pc te kopen alleen k zit nog te twijfelen, want k weet namelijk niet wat voor processor & mobo k zal pakken.

een AMD Athlon 64 4000+ met een nVidia nForce SLI mobo

of

eeen Intel P4 3,6 met een i925XE mobo

volgens de benchmarks komt de p4 er bij desktopgebruik beter uit maar de AMD bij games. en vooral dat laatste is belangrijk.

k zou graag willen weten wat jullie er van vinden en wat jullie aanraden

4000+ Maakt nog teveel fouten ik zou voor een 3800+ 64 boxed=>het verschil is miniem en er is een aardig prijsverschil. ALs ik een SLI zou pakken is het de GeForce Fx 6550 gp of ultra. Maar ik zou gaan voor een ATi Raden X800 Pro ViVo @ XT 500 MHz of een X850 Pro... Of eventjes wachten en een Dual Processor Kaartje kopen die ongeveer overeen gaan komen met de prijs van die X800.
Oh mijn God! Machtig boze boefjes.
posted: 15-02-05 21:28  
Python
System Administrator
Als je echt betere prestaties wilt met gamen dan zou ik voor de eerste optie gaan. SLI is best leuk omdat je dan 2 videokaarten kunt 'doorlussen' en dus betere prestaties kunt halen. Vandaar dat deze beter uit de benchmarks komt. Echter koop maar eens 2 SLI kaarten... dan weet je wat je kwijt bent.
De Asus A8N-SLI (Deluxe) is wel een leuk bordje waar je goed mee uit de voeten kunt. Je moet wel beseffen dat je eigenlijk pas alles er uit kunt trekken als je ook daadwerkelijk 2 vid-kaarten hebt. Maar als je je een 4000+ of een P4 3,6 kunt veroorloven dan zal dat nog niet eens zon probleem zijn
Verder ondersteund nForce 4 toch best veel leuke dingen...

Ik zou zelf een wat minder systeem kopen, omdat je anders gewoon veel te veel betaald voor een systeem wat over een tijdje flink in prijs is gedaald.
posted: 15-02-05 21:33edited: 15-02-2005 21:33, by Python  
Pulse
Advisor
quote:
SkyLar Wrote:
[..]

4000+ Maakt nog teveel fouten
ik zou voor een 3800+ 64 boxed=>het verschil is miniem en er is een aardig prijsverschil. ALs ik een SLI zou pakken is het de GeForce Fx 6550 gp of ultra. Maar ik zou gaan voor een ATi Raden X800 Pro ViVo @ XT 500 MHz of een X850 Pro... Of eventjes wachten en een Dual Processor Kaartje kopen die ongeveer overeen gaan komen met de prijs van die X800.

4000+ Maakt nog teveel fouten

Say what??

Dat terzijde,

SLI is denk niet echt een reele optie voor de meeste mensen hier.. het is erg duur en het is niet echt nodig ATM.
Ik zou wel een SLI board overwegen, gewoonweg omdat ik dan over een x aantal maanden een extra kaart erbij prob mocht dat nodig zijn met de dan geldende games.

Wil je toch echt voor Intel gaan (ook een goede keuze) dan zou ik persoonlijk nog even wachten op de NForce 5 chipset die binnenkort uitkomt, deze zal de vloer aanvegen met de i925XE.
Ik persoonlijk neig nu meer naar een AMD processor ook vanwege de temperaturen van de zware Intels (TDP is erg hoog 103 Watt.)
Ook dat 64 gedeelte spreekt mij wat meer aan, niet dat het nu nog nuttig is maar met de blik op de toekomst gericht is het misschien van belang.
Tevens de prescott is al een redelijk oude core in vergelijking met de huidige AMD core.
Succes met je keuze maar als je je vraag op deze manier stelt krijg je meer meningen dan eigenlijk (goed) advies.
Post anders echt wat je er mee wilt gaan doen, ook type moederborden en wat meer je eisen zijn aan de rest van de hardware.

Pulse
onkruid vergaat niet zullen we maar zeggen..
posted: 16-02-05 00:32  
Real1ty
DevTeam
quote:
SkyLar Wrote:
[..]

4000+ Maakt nog teveel fouten ik zou voor een 3800+ 64 boxed=>het verschil is miniem en er is een aardig prijsverschil. ALs ik een SLI zou pakken is het de GeForce Fx 6550 gp of ultra. Maar ik zou gaan voor een ATi Raden X800 Pro ViVo @ XT 500 MHz of een X850 Pro... Of eventjes wachten en een Dual Processor Kaartje kopen die ongeveer overeen gaan komen met de prijs van die X800.

hoezo teveel fouten?? niet dat k van plan ben een SLI opstellen te gaan gebruiken maar een nForce 4 SLI mobo is goedkoper dan een nForce 4 Ultra vandaar. Verder ga ik er een X850XT Platinum inzitten, want voor 2 6800GT's heb k geen geld
posted: 16-02-05 10:16  
Vash
Member
2x 6600GT SLI goedkoper dan 1x 6800GT

en sneller geloof ik
posted: 16-02-05 12:07  
Durango
Member
quote:
Vash Wrote:

en sneller geloof ik

maar als je dan 2 x 6800GT wil hebben moet je 4 x 6600GT hebben en ik weet niet hoe je die dingen alle 4 tegelijk aan wil sluiten
Did not know who he was fuckin with!
posted: 16-02-05 12:37  
Real1ty
DevTeam
word idd een beetje lastig, maar 2 6600 GT's zijn allleen sneller op lage resoluties zoals 1024 x 768 en zonder fullscreen anti aliasing en al die grappen, want dan worden de pixelpipelines minder gebruikt, en die heeft de 6800 veel meer dan de 6600
posted: 16-02-05 17:33  
SkyLar
Member
ik heb ff vlug een msn groepje gemaakt om de testuitslag op te zetten...

posted: 16-02-05 18:09  
GreyFox
System Administrator
quote:
Real1ty Wrote:

Die term vind ik zo zinloos. Ja, bij browsen, MS word, mp3's en DVD's afspelen heb je ook echt meer nodig dan een pentium 2 hoor.
posted: 01-03-05 04:38  
Pulse
Advisor
quote:
GreyFox Wrote:
[..]

Die term vind ik zo zinloos. Ja, bij browsen, MS word, mp3's en DVD's afspelen heb je ook echt meer nodig dan een pentium 2 hoor.

hehe

ach het is best interessante term dat wel.
Maar vaak wordt er bij desktopgebruik encoden van mp3's en DVD's, dit zijn wel 2 zware procesen die heel veel baat hebben bij een snel systeem
posted: 01-03-05 08:26  
GreyFox
System Administrator
Mwoah, alsof die 10 minuten wat uitmaakt die een pentium 4 dan voor heeft op een Athlon 64. Als ze dat al hebben, overigens. (Heb ik nooit benchmarks van gezien.)

Kan me goed voorstellen dat op een 64-bits OS dat best wel eens sneller kan zijn.
posted: 02-03-05 07:25  
Castor
System Administrator
Tis maar net wat de voorkeur geniet, een traag spel of een traag programma.

Wat maakt het uit dat WoW 10 minuten langer moet laden.

Study everything, you'll find something you can use - Jason Bourne
posted: 02-03-05 08:50  
Real1ty
DevTeam
quote:
Vash Wrote:

en sneller geloof ik

2 6600GT's zijn alleen sneller op lage resoluties zoals 1024 x 768 zonder AA & AF, hoe hoger de resolutie hoe sneller de 6800GT word tov de 6600GT's vanwege het aantal pixelpipelines ect.
posted: 02-03-05 10:14  
[BeF] Konijn
Member
sli boeit nie echt behalve als je de dvi aansluitingen allemaal gaat gebruiken in games ljiken me 4 lcd's zinloos en als t nie voor te gamen is > koop een matrox kaart
jaja.. mn sig is te groot..
posted: 02-03-05 15:06  
Pulse
Advisor
quote:
[BeF] Konijn Wrote:
sli boeit nie echt behalve als je de dvi aansluitingen allemaal gaat gebruiken in games ljiken me 4 lcd's zinloos en als t nie voor te gamen is > koop een matrox kaart

IK denk niet dat een gamer alle dvi aansluitingen gaat gebruiken, het nut van SLI is dan totaal overbodig. SLI is juist 1 beeldscherm aansturen door het gebruik van 2 cores (2 videokaarten). Het lijkt me ook niet mogelijk om SLI te gebruiken met 4 schermen, maar dit weet ik niet zeker en zal ik even uitzoeken. Ik denk dat als het al kan om 4 beeldschermen aan te sturen met 2 kaarten dat dan de 2 kaarten apart worden gerekend en dus elke videokaart 2 beeldschermen bediend..
Je hebt gelijk wil je toch met 4 monitoren gamen koop een matrox, die zijn er voor gemaakt.
posted: 02-03-05 19:32  
SkyLar
Member
quote:
Real1ty Wrote:
[..]

2 6600GT's zijn alleen sneller op lage resoluties zoals 1024 x 768 zonder AA & AF, hoe hoger de resolutie hoe sneller de 6800GT word tov de 6600GT's vanwege het aantal pixelpipelines ect.

Dus ik kan beter voor de x800pro gaan dan voor 2 6600GT's???
posted: 02-03-05 19:36  
Real1ty
DevTeam
nou, 2 XFX 6600GT's kosten ongeveer 2 x 172,- . Een Asus X800Pro kost rond de 340,- dus qua prijs maakt het niet veel uit. Zelf weet k niet precies hoe een X800pro het doet tegenover 2 6600GT's omdat ie minder krachtig is dan een 6800GT. op lage resoluties doen de 6600 het zowieso beter, maar 2 videokaarten vereisen ook een sterkere voeding. als k weet hoe groot het verschil tussen een X800pro & 2 6600GT's is laat k het wel ff weten
posted: 03-03-05 18:03  
Real1ty
DevTeam
mocht je voor de nVidia kaarten gaan, dan zijn Leadtek & XFX aan te raden vanwege de iets betere prestaties & overclockbaarheid. maar dat verschilt iiig niet echt heel veel. de Asus 6600GT is ook een goede keuze als je van casemodding houd check de foto maar

posted: 03-03-05 18:13  
Forum - Tech Board - Processor
locked